UWAGA
Z dniem 1 sierpnia 2017 r. zmianie uległy zasady ubiegania się i wstawiania legitymacji dokumentującej niepełnosprawność i stopień niepełnosprawności
Legitymacja osoby niepełnosprawnej wystawiana jest wyłącznie na podstawie prawomocnego orzeczenia o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień.
W przypadku gdy osoba niepełnosprawna posiada więcej niż jedno orzeczenie o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień, legitymację dokumentującą niepełnosprawność albo legitymację dokumentującą stopień niepełnosprawności wystawia się na podstawie ostatniego orzeczenia.
1. Osoba posiadająca ważne orzeczenie o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie
do ulg i uprawnień, lub jej przedstawiciel ustawowy w celu otrzymania legitymacji powinna złożyć:
1) wniosek o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej (wniosek dostępny w zakładce "druki do
pobrania");
2) jedną, aktualną fotografię o wymiarach 35 mm x 45 mm.
2. W legitymacji osoby niepełnosprawnej symbol przyczyny niepełnosprawności oraz stopień
niepełnosprawności wpisuje się na wniosek osoby zainteresowanej lub przedstawiciela ustawowego.
3. Legitymacje wystawia się na okres ważności orzeczenia o niepełnosprawności, stopniu
niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień.
4. Okres ważności legitymacji nie może być dłuższy niż:
1) 5 lat – w przypadku legitymacji dokumentujących niepełnosprawność;
2) 10 lat – w przypadku legitymacji dokumentujących stopień niepełnosprawności wystawionych osobom,
które nie ukończyły 60. roku życia.
Legitymacje dokumentujące niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności, wystawione przed
1 września 2017 r. zachowują ważność na czas w nich określony.
W przypadku utraty lub zniszczenia legitymacji dokumentującej niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności opłata za wystawienie duplikatu wynosi 15 zł.
Legitymacja osoby niepełnosprawnej uprawnia do ulg na podstawie odrębnych przepisów.